Istotne informacje o działaniu poradni:
Udzielamy pomocy bezpłatnie. Nie jest wymagane skierowanie z innych instytucji. Rejestracja zgłoszeń
(osobiście bądź telefonicznie) odbywa się codziennie w godzinach działania poradni, na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia.
Badaniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz logopedycznymi obejmujemy tylko dzieci i młodzież z rejonu działania poradni.
Procedura zgłoszeniowa:
W celu zarejestrowania się po raz pierwszy na wizytę w Poradni należy zgłosić się do sekretariatu i wypełnić wniosek bądź pobrać go z naszej strony internetowej. Wypełniony wniosek należy złożyć w sekretariacie, przesłać pocztą bądź faxem. Termin wizyty w Poradni zostanie uzgodniony telefonicznie.
"WARTO WIEDZIEĆ..."
Zgłoś się do logopedy gdy
Twoje dziecko ma :
4 - 5 miesięcy, a nie wokalizuje samogłosek i spółgłosek prymarnych ( p, b ,m );
6 - 7 miesięcy, a nie gaworzy - świadomie nie powtarza sylab;
8 - 9 miesięcy, a nie wykorzystuje w komunikacji gestu wskazywania, nie poszukuje przedmiotu, który zniknął z pola widzenia, nie naśladuje i nie powtarza, nie wokalizuje samodzielnie sylab;
10 - 11 miesięcy, a nie rozpoznaje wyrażeń dźwiękonaśladowczych, nie rozumie prostych słów o zabarwieniu emocjonalnym, nie potrafi bawić się z dorosłym ( np. w a-kuku );
12 miesięcy, a nie wypowiada kilku wyrazów zbudowanych z sylab otwartych ( zakończonych samogłoską ) typu: baba, mama, tata;
13 - 16 miesięcy, a nie wskazuje na polecenie przedmiotów na obrazkach, nie posługuje się kilku nazwami osób, przedmiotów i czynności;
17 - 20 miesięcy, a nie rozwija słownictwa (wypowiedzi jednowyrazowych ), nie rozumie prostych zdań (polecenia i zakazy ), w mowie brak którejkolwiek z samogłosek;
24 miesiące, a nie spełnia poleceń ( połóż, przynieś, daj ), nie łączy wyrazów w wypowiedzi dwuwyrazowe, zauważa się brak początków odmian przez przypadki;
30 miesięcy, a nie buduje zdań 2 - 3 elementowych, nie rozwija fleksji, nie używa pierwszych przyimków ( np. do ,w );
ukończyło 3 rok życia, a między-zębowo artykułuje głoski s, z, c, dz, czasem t, d, zauważa się brak rozwoju konstrukcji składniowych (zdania złożone współrzędnie i podrzędnie), jego słownictwo nie rozwija się;
ukończyło 4 rok życia, a wykazuje zaburzoną artykulację, np. zamienia wiele głosek, np.[ k:t ], [ g:d ], [ s z c dz : ś ź ć dź ], [ l:j ], [ r:j ]; występują ubezdźwięcznienia np. [ w:f ], [ z:s ] itd., co czyni jego mowę niezrozumiała dla otoczenia. Nie buduje zdań rozwiniętych. Nie stawia pytania "dlaczego?" nie potrafi swobodnie nazywać relacji przestrzennych z wyrażeniami przyimkowymi.
ukończyło 5 rok życia, a ma problemy z narracją, swobodnie nie operuje słownictwem i gramatyką, nie wypowiada głosek sz, ż, cz, dż oraz r (dziewczynka), do 6 roku życia głoski te mogą pojawić się u chłopca;
pojawiają się niepokojące niepłynności mowy, występujące nagle np. po urazach psychicznych fizycznych;
występują wątpliwości czy dziecko dobrze słyszy;
niezakończonemu rozwojowi artykulacji czy deformacji głosek towarzyszy nieprawidłowy tor oddechowy ( usta);
zauważa się nieprawidłowości w budowie narządów mowy u dziecka, które mówi niezrozumiale dla otoczenia, np. przerośnie wędzidełko podjęzykowe, wady zgryzu;
występuje regres w rozwoju mowy i komunikacji, na którymś z wymienionych etapów rozwojowych mowy.
***
JAK PRZECIĄĆ NIEGRZECZNE ZACHOWANIE U DZIECI?
Niegrzeczne zachowanie (NZ) jest niewłaściwą i społecznie szkodliwą formą komunikacji.
NZ obejmuje obraźliwe słowa, niegrzeczne gesty, ton, postawę, mimikę i działania.
NZ pogarsza atmosferę w domu (dziecko narzuca klimat emocjonalny rodzinie, chce pokazać kto tu rządzi, w efekcie czego wszyscy są poirytowani).
Poza domem NZ naraża dziecko na konflikty z otoczeniem i izolację towarzyską.
Pozwalanie dziecku na NZ jest złą przysługą, gdyż dziecko nie uczy się lepszych strategii społecznego postępowania, które umożliwiają szczęśliwsze i bardziej produktywne życie.
Powody niegrzecznego zachowania
Dziecko próbuje NZ z naturalnych powodów - chce być ważne i ustalić swe miejsce w rodzinie poprzez próbę sił i zachowania skupiające na nim uwagę.
Niektórzy rodzice sami uczą takiego zachowania odzywając się ordynarnie do współmałżonka i innych członków rodziny, robiąc sarkastyczne lub brutalne uwagi itp.
Epidemia chamstwa w telewizji, filmach, grach i muzyce młodzieżowej.
Permisywny sposób wychowywania - zezwalanie dzieciom na wszystko, po części na skutek braku czasu i poczucia winy rodziców z tego powodu.
Wpływ rówieśników - dzieci wzorują się na rówieśnikach,
a nie na dorosłych jako wzorcach do naśladowania (dorośli są często nieobecni w życiu dziecka); jest to wzmacniane przez współczesną kulturę, która pokazuje dzieci jako najmądrzejsze, samodzielne i samowystarczalne, dorosłych zaś portretuje jako niezaradnych głupców).
***
Jak reagować na niegrzeczne zachowanie dziecka?
STRATEGIA 4 STOPNI
1.Uznać, że mamy do czynienia z NZ
(sprawdzian: jeśli dane zachowanie rani cię, wprowadza w zakłopotanie, czujesz się poniżony, bezradny, winny - to jest/ było zachowanie niegrzeczne)
2. Wybrać właściwą konsekwencję
(pomyśleć o niej zawczasu - KAŻDE NZ powinno AUTOMATYCZNIE
oznaczać, że dziecko traci możliwość robienia tego, co planuje lub chce robić)
3. Wdrożyć konsekwencję
(oznajmić spokojnym i grzecznym głosem, że takie zachowanie jest niedopuszczalne, że zabiera ono energię, czas oraz dobre chęci rodzica, wobec czego dziecko "nie pójdzie...", „nie dostanie...", „nie weźmie udziału w...", etc.)
4. Natychmiast wyłączyć się z kontaktu z dzieckiem
(nawet gdy dziecko protestuje i reaguje nowym NZ, przestajemy się nim zajmować, można je zignorować, o ile nie robi rzeczy zagrażających własnemu lub czyjemuś bezpieczeństwu i nie niszczy wartościowych rzeczy, grzecznie wyprowadzić je do innego pokoju, zająć się swoja pracą etc.)
Nie tłumaczymy dalej swej decyzji, nie negocjujemy,
nie podejmujemy dyskusji !
UWAGA!
1. Konsekwencja musi być natychmiastowa!
2. Konsekwencja musi być logiczna
tj. musi istnieć związek między zachowaniem i konsekwencją
(np. NZ przy stole oznacza niezwłoczne opuszczenie stołu
i utratę planowanego wyjścia do kina po obiedzie).
3. ZAWSZE należy zareagować na NZ strategią 4-stopni.
4. NIGDY nie dajemy dziecku drugiej szansy!
Tym szybciej nauczymy je właściwego zachowania, a atmosfera w domu poprawi się. Dziecko zrozumie, że każde jego NZ wywoła przykrą dla niego konsekwencję i zaprzestanie prób z NZ.
5. BARDZO WAŻNE jest, by rodzice sami zawsze zachowywali się grzecznie i odnosili się z szacunkiem do siebie wzajemnie i do dziecka.
6. WAŻNE, by rodzice działali zgodnie.
Jeśli nie, jeden rodzic też może konsekwentnie wymagać grzeczności.
7. Nie należy używać pogróżek:
"Jeżeli coś zrobisz, powiesz...", "Jeżeli jeszcze raz..."
Zaczyna się wtedy bezowocne targowanie, które:
- daje dziecku wybór powtórzenia NZ; w przypadku NZ nie powinno mieć wyboru
- stawia je w pozycji negocjatora; przy NZ nie powinno mieć tego przywileju
- odracza konsekwencję, co daje dziecku czas i zachęca do ponawiania ZZ, gdyż może ono uznać, że po kilku dniach rodzic albo zapomni, albo zmięknie
Rady przy wprowadzaniu konsekwencji za NZ
Nigdy nie warto mówić: "Co powiedziałeś?"
Dziecko prawie zawsze odpowie "nic", ty na to, że coś tam, ono że nie.Powstaje w ten sposób niepotrzebna potyczka słowna i dziecko jest górą.
"Słyszałam, co powiedziałaś!"
Dziecko coś odpowie - skutki j.w.
"No, przebrałaś miarkę!"
Dziecko odpowie niewinnie: "No co takiego powiedziałem?" skutki j.w.
W odpowiedzi na NZ zawsze warto mówić:
"Takie słowa (takie zachowanie) bardzo mnie ranią.
Dlatego nie zamierzam..."
"Taki sposób mówienia jest niedopuszczalny w naszym domu, w związku z czym..."
"Nie pozwalam, by w naszym domu używano takich słów, (tonu, gestów)"