Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Jelczu-Laskowicach jest placówką działającą w systemie oświaty. Działamy w oparciu o ustawę z dnia 07.09.1991 roku O systemie oświaty oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17.11.2010 roku w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych
(Dz.U. Nr 228, poz. 1448).
Organem prowadzącym poradnię jest powiat oławski, zaś nadzór pedagogiczny sprawuje Dolnośląskie Kuratorium Oświaty.
Poradnia oferuje swoją pomoc uczniom, rodzicom i nauczycielom – nieodpłatnie.
Głównym celem naszej pracy jest wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży, min.: wykrywanie nieprawidłowości rozwojowych i określanie optymalnych form stymulacji, umacnianie rodzin w ich funkcji wychowawczej. Wspomagamy również środowisko szkolne, placówki oświatowe, min. w zakresie doradztwa, konsultacji, oddziaływań profilaktycznych.
Udzielając pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej realizujemy zadania z zakresu diagnozy, terapii i profilaktyki.
Do głównych zadań poradni należą:
1) wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia
się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania
konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji
społecznej,
2) profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka,
3) terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
4) pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i
planowaniu kariery zawodowej,
5) prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
6) pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych
możliwości oraz mocnych stron uczniów,
7) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
8) wspomaganie wychowawczej funkcji szkoły.
Powyższe zadania pracownicy Poradni realizują również poza jej terenem: w szkole, w placówkach oświatowych, instytucjach związanych z pracą na rzecz rodziny a także w środowisku rodzinnym dziecka.
ZESPÓŁ TWORZĄ:
PSYCHOLODZY
mgr Monika Trojanowska
- diagnoza i terapia dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (klasy I-III)
- psychoterapia zaburzeń emocjonalnych u dzieci
- terapia rodzin
mgr Paweł Dymała
- diagnoza i terapia dzieci i młodzieży (starszy wiek szkolny)
- pomoc w wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów z trudnościami w nauce
- doradztwo zawodowe
PEDAGODZY
mgr Teresa Jaskólska
- diagnoza i terapia dzieci przedszkolnych i w młodszym wieku szkolnym
- opieka nad uczniami z problemem dyslektycznym
- pomoc dziecku z trudnościami w nauce
mgr Joanna Bajda - p.o. Dyrektor Poradni
- diagnoza i terapia dzieci i młodzieży (starszy wiek szkolny)
- opieka nad uczniami z problemem dyslektycznym
- pomoc dzieciom i młodzieży z trudnościami w nauce
- doradztwo zawodowe
LOGOPEDA
mgr Elżbieta Brezdeń
- diagnoza zaburzeń mowy o różnej etiologii
- terapia logopedyczna
- pomoc logopedyczna dla dzieci niepełnosprawnych i jąkających się
WSPÓŁPRACOWNICY
Od wielu lat z naszą poradnią współpracuje mgr Anna Poparda - pedagog, logopeda
prowadząca specjalistyczne zajęcią metodą EEG Biofeedback
CO OFERUJEMY?
I. DIAGNOZĘ PROBLEMÓW: ROZWOJOWYCH, EDUKACYJNYCH, EMOCJONALNYCH, ZWIĄZANYCH Z WYBOREM KIERUNKU KSZTAŁCENIA
Między innymi:
Badania poziomu możliwości intelektualnych (sprawności umysłowej, pamięci i uwagi).
Badania rozwoju mowy.
Diagnostykę niepowodzeń szkolnych.
Diagnozę trudności w nauce czytania i pisania (również trudności specyficznych: dysleksji,dysgrafii, dysortografii).
Ocenę dojrzałości społeczno-emocjonalnej dziecka.
Określanie warunków realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, zagrożoną niedostosowaniem społecznym i niedostosowaną (orzecznictwo dot. kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego).
Diagnostykę małego dziecka i opiniowanie w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z różnymi rodzajami zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych.
Analizę problemów emocjonalnych (min. lęki, nerwice), zaburzeń w zachowaniu (zespół ADHD).
Możliwość badania poziomu zdolności i zainteresowań, tzw. skłonności zawodowych uczniów przed wyborem dalszego etapu kształcenia (uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych).
II. TERAPIĘ
Indywidualne zajęcia terapeutyczne, między innymi:
Terapia logopedyczna.
Psychoterapia zaburzeń emocjonalnych dzieci.
Wsparcie dla dzieci ze szczególnymi uzdolnieniami.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i zajęcia stymulujące rozwój dzieci z różnego rodzaju deficytami poznawczymi, problemami edukacyjnymi, dzieci odroczonych od obowiązku szkolnego.
Zajęcia terapii pedagogicznej min.: pomoc dzieciom i młodzieży ze specyficznymi problemami edukacyjnymi (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia).
Wyrównywanie deficytów poznawczych u uczniów z trudnościami w nauce.
III. PROFILAKTYKĘ
Działalność profilaktyczną, między innymi:
Badania „przesiewowe” w oddziałach przygotowania przedszkolnego w celu wyłonienia dzieci wymagających intensywnego wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogiczno-logopedycznej.
Indywidualne konsultacje dla nauczycieli i rodziców (problemy wychowawcze, edukacyjne, emocjonalne).
Rozwijanie kompetencji wychowawczych, rozwiązywanie problemów dydaktycznych nauczycieli w ramach spotkań o charakterze doradczym.
Prowadzenie zajęć warsztatowych dla dzieci i młodzieży na terenie szkół. Realizacja wybranych tematów w ramach lekcji wychowawczych (oferta tematyczna do uzgodnienia).
Prelekcje i wykłady dla rodziców na terenie szkoły, proponujemy min. tematy:
- problemy wychowawcze,
- problemy występujące w różnych etapach rozwojowych np. okres dojrzewania
- wspierająca rola rodziny wobec dziecka z problemami w nauce – formy pomocy
- wpływ środowiska na zachowania agresywne dzieci i młodzieży
- gotowość dziecka do podjęcia obowiązków szkolnych – jak ją stymulować?
- lub inne do uzgodnienia z pracownikami
Pomoc nauczycielom w konstruowaniu planów działań wspierających (PDW) oraz indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET), dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
Szkolenie rad pedagogicznych szkół, tematyka do uzgodnienia, np.:
- organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
- praca z uczniem dyslektycznym
Działalność informacyjną:
Polegająca na przekazywaniu informacji dotyczących możliwości uzyskania pomocy instytucjonalnej i specjalistycznej (medycznej, terapeutycznej, psychologiczno-pedagogiczno-logopedycznej) .
NOWOŚĆ!!!
Terapia metodą EEG – Biofeedback.
Ocena preferencji zawodowych za pomocą programów komputerowych:
Wielowymiarowego Kwestionariusza Preferencji (WKP).
Testu: „ Wstępna orientacja zawodowa” (WOZ).
Badania inteligencji, osobowości, funkcji percepcyjnych.
Popularny kwestionariusz inteligencji emocjonalnej (PKIE).
Popularny test inteligencji (PTI).
Badanie wzroku słuchu i mowy za pomocą Platformy do badania zmysłów:
W platformie badań zmysłów wykorzystano zaawansowaną technologię informatyczną, która umożliwia wykonanie badań przesiewowych wzroku, słuchu i mowy zarówno u dzieci jak i młodzieży. Oprogramowanie platformy pozwala na wykonanie badań:
- audiometrycznego, dotyczącego przewodnictwa powietrznego dla każdego ucha oddzielnie
(„Audiogram 2009”);
- rozumienia mowy w szumie („Słyszę 2009”);
- wzroku, opartego na testach kontrastu oraz widzenia stereoskopowego i barwnego („Widzę 2009”);
- mowy, służącego uzyskaniu informacji na temat jakości zachowań werbalnych badanego (aktualnego stopnia rozwoju mowy w przypadku dzieci).
Test ten służy wstępnej diagnostyce centralnych zaburzeń słuchu („Mówię 2009”).