Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Jelczu-Laskowicach jest placówką działającą w systemie oświaty. Działamy w oparciu o ustawę z dnia 07.09.1991 roku O systemie oświaty oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17.11.2010 roku w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych

(Dz.U. Nr 228, poz. 1448).


Organem prowadzącym poradnię jest powiat oławski, zaś nadzór pedagogiczny sprawuje Dolnośląskie Kuratorium Oświaty.


Poradnia oferuje swoją pomoc uczniom, rodzicom i nauczycielom – nieodpłatnie.

Głównym celem naszej pracy jest wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży, min.: wykrywanie nieprawidłowości rozwojowych i określanie optymalnych form stymulacji, umacnianie rodzin w ich funkcji wychowawczej. Wspomagamy również środowisko szkolne, placówki oświatowe, min. w zakresie doradztwa, konsultacji, oddziaływań profilaktycznych.

Udzielając pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej realizujemy zadania z zakresu diagnozy, terapii i profilaktyki.


 

Do głównych zadań poradni należą:

 

1) wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia

się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania

konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji

społecznej,

 

2) profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie

pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka,

 

3) terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,

 

4) pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i

planowaniu kariery zawodowej,

 

5) prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,

 

6) pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych

możliwości oraz mocnych stron uczniów,

 

7) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,

 

8) wspomaganie wychowawczej funkcji szkoły.


Powyższe zadania pracownicy Poradni realizują również poza jej terenem: w szkole, w placówkach oświatowych, instytucjach związanych z pracą na rzecz rodziny a także w środowisku rodzinnym dziecka.

 

ZESPÓŁ TWORZĄ:

 

PSYCHOLODZY

 

mgr Monika Trojanowska

    - diagnoza i terapia dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (klasy I-III)

    - psychoterapia zaburzeń emocjonalnych u dzieci

    - terapia rodzin

 

mgr Paweł Dymała

    - diagnoza i terapia dzieci i młodzieży (starszy wiek szkolny)

    - pomoc w wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów z trudnościami w nauce

    - doradztwo zawodowe

 

PEDAGODZY

 

mgr Teresa Jaskólska

    - diagnoza i terapia dzieci przedszkolnych i w młodszym wieku szkolnym

    - opieka nad uczniami z problemem dyslektycznym

    - pomoc dziecku z trudnościami w nauce


mgr Joanna Bajda - p.o. Dyrektor Poradni

    - diagnoza i terapia dzieci i młodzieży (starszy wiek szkolny)

    - opieka nad uczniami z problemem dyslektycznym

    - pomoc dzieciom i młodzieży z trudnościami w nauce

    - doradztwo zawodowe

 

LOGOPEDA

 

mgr Elżbieta Brezdeń

    - diagnoza zaburzeń mowy o różnej etiologii

    - terapia logopedyczna

    - pomoc logopedyczna dla dzieci niepełnosprawnych i jąkających się

     

     

    WSPÓŁPRACOWNICY

     

    Od wielu lat z naszą poradnią współpracuje mgr Anna Poparda - pedagog, logopeda

    prowadząca specjalistyczne zajęcią metodą EEG Biofeedback


     

    CO OFERUJEMY?


    I. DIAGNOZĘ PROBLEMÓW: ROZWOJOWYCH, EDUKACYJNYCH, EMOCJONALNYCH, ZWIĄZANYCH Z WYBOREM KIERUNKU KSZTAŁCENIA

     

    Między innymi:

     

      Badania poziomu możliwości intelektualnych (sprawności umysłowej, pamięci i uwagi).

       

      Badania rozwoju mowy.

       

      Diagnostykę niepowodzeń szkolnych.

       

      Diagnozę trudności w nauce czytania i pisania (również trudności specyficznych: dysleksji,dysgrafii, dysortografii).

       

      Ocenę dojrzałości społeczno-emocjonalnej dziecka.

       

      Określanie warunków realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, zagrożoną niedostosowaniem społecznym i niedostosowaną (orzecznictwo dot. kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego).

       

      Diagnostykę małego dziecka i opiniowanie w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z różnymi rodzajami zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych.

       

      Analizę problemów emocjonalnych (min. lęki, nerwice), zaburzeń w zachowaniu (zespół ADHD).

       

      Możliwość badania poziomu zdolności i zainteresowań, tzw. skłonności zawodowych uczniów przed wyborem dalszego etapu kształcenia (uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych).


    II. TERAPIĘ

     

      Indywidualne zajęcia terapeutyczne, między innymi:

       

    Terapia logopedyczna.

     

    Psychoterapia zaburzeń emocjonalnych dzieci.

     

    Wsparcie dla dzieci ze szczególnymi uzdolnieniami.

     

    Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i zajęcia stymulujące rozwój dzieci z różnego rodzaju deficytami poznawczymi, problemami edukacyjnymi, dzieci odroczonych od obowiązku szkolnego.

     

    Zajęcia terapii pedagogicznej min.: pomoc dzieciom i młodzieży ze specyficznymi problemami edukacyjnymi (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia).

     

    Wyrównywanie deficytów poznawczych u uczniów z trudnościami w nauce.


    III. PROFILAKTYKĘ

     

    Działalność profilaktyczną, między innymi:

     

    Badania „przesiewowe” w oddziałach przygotowania przedszkolnego w celu wyłonienia dzieci wymagających intensywnego wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogiczno-logopedycznej.

     

    Indywidualne konsultacje dla nauczycieli i rodziców (problemy wychowawcze, edukacyjne, emocjonalne).

     

    Rozwijanie kompetencji wychowawczych, rozwiązywanie problemów dydaktycznych nauczycieli w ramach spotkań o charakterze doradczym.

     

    Prowadzenie zajęć warsztatowych dla dzieci i młodzieży na terenie szkół. Realizacja wybranych tematów w ramach lekcji wychowawczych (oferta tematyczna do uzgodnienia).

     

    Prelekcje i wykłady dla rodziców na terenie szkoły, proponujemy min. tematy:

     

    - problemy wychowawcze,

     

    - problemy występujące w różnych etapach rozwojowych np. okres dojrzewania

     

    - wspierająca rola rodziny wobec dziecka z problemami w nauce – formy pomocy

     

    - wpływ środowiska na zachowania agresywne dzieci i młodzieży

     

    - gotowość dziecka do podjęcia obowiązków szkolnych – jak ją stymulować?

     

    - lub inne do uzgodnienia z pracownikami

     

    Pomoc nauczycielom w konstruowaniu planów działań wspierających (PDW) oraz indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET), dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.

     

    Szkolenie rad pedagogicznych szkół, tematyka do uzgodnienia, np.:

     

    - organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

     

    - praca z uczniem dyslektycznym


    Działalność informacyjną:

     

    Polegająca na przekazywaniu informacji dotyczących możliwości uzyskania pomocy instytucjonalnej i specjalistycznej (medycznej, terapeutycznej, psychologiczno-pedagogiczno-logopedycznej) .


    NOWOŚĆ!!!

     

    Terapia metodą EEG – Biofeedback.

     

    Ocena preferencji zawodowych za pomocą programów komputerowych:

     

    Wielowymiarowego Kwestionariusza Preferencji (WKP).

     

    Testu: „ Wstępna orientacja zawodowa” (WOZ).

     

    Badania inteligencji, osobowości, funkcji percepcyjnych.

     

    Popularny kwestionariusz inteligencji emocjonalnej (PKIE).

     

    Popularny test inteligencji (PTI).

     

     

    Badanie wzroku słuchu i mowy za pomocą Platformy do badania zmysłów:

     

    W platformie badań zmysłów wykorzystano zaawansowaną technologię informatyczną, która umożliwia wykonanie badań przesiewowych wzroku, słuchu i mowy zarówno u dzieci jak i młodzieży. Oprogramowanie platformy pozwala na wykonanie badań:

     

    - audiometrycznego, dotyczącego przewodnictwa powietrznego dla każdego ucha oddzielnie

    („Audiogram 2009”);

     

    - rozumienia mowy w szumie („Słyszę 2009”);

     

    - wzroku, opartego na testach kontrastu oraz widzenia stereoskopowego i barwnego („Widzę 2009”);

     

    - mowy, służącego uzyskaniu informacji na temat jakości zachowań werbalnych badanego (aktualnego stopnia rozwoju mowy w przypadku dzieci).

     

    Test ten służy wstępnej diagnostyce centralnych zaburzeń słuchu („Mówię 2009”).